josef škvorecký / Zbabělci holky, jazz a válka / danny miluje irenu / irena miluje zdeňka / táhlé tóny saxofonu / válka končí / nepřítel prchá / nejvyšší čas na hrdinství! / jsme národem hrdinů, nebo „hrdinů“?
Dramatizace Vladimír Fanta / Režie Filip Nuckolls / Dramaturgie Daniela Jirmanová / Scéna Lukáš Kuchinka / Kostýmy Jan C. Löbl / Hudba Ondřej Švandrlík / Pohybová spolupráce Jana Vašáková Hanušová
Danny Smiřický Vojtěch Říha / Starý Danny Norbert Lichý / Benno Michal Sedláček / Lexa Milan Cimerák / Harýk Pavel Johančík / Irena Sarah Haváčová / Lucie Pavla Gajdošíková / Helena, žena z lidu Markéta Matulová / Dannyho maminka, paní vašáková Markéta Haroková / Přema Lukáš Melník / Berta Moutelík, muž 1 Jakub Burýšek / dr. Bohadlo, dr. vašák Michal Weber / plukovník šabata, starý němec, dědek Karel Čepek j.h. / důstojník wehrmachtu, odbojář, muž 2 Jiří Müller / rozhlasový hlasatel (ze záznamu) Dušan Urban / plukovník závodský (ze záznamu) Filip Nuckolls
délka představení 1 hod. 40 min. / premiéra 16. října 2015 / derniéra 19. května 2017
O INSCENACIRománová prvotina významného českého spisovatele Josefa Škvoreckého. Spolu s hlavním hrdinou Dannym Smiřickým, známým i z mnoha dalších Škvoreckého próz (Prima sezóna, Tankový prapor aj.), prožijeme jeden květnový týden roku 1945. Danny se o politiku příliš nezajímá, středobodem jeho světa jsou muzika a milostná dobrodružství. Do posledních událostí 2. světové války se zamotá vlastně jen kvůli dívce, kterou miluje. Stává se aktérem i svědkem činů, u nichž by se o slově „hrdinský“ dalo dlouze polemizovat. trailerFOTOGRAFIEfotografie v tiskové kvalitě najdete v sekci média pro médiafotografie z inscenace
natáčení traileru
PRVNÍ ČTENÁ ZKOUŠKA
recenzeSpor o Zbabělce míří k smutné věčnostiPro mladé konzumenty Party brusiče Karhana nebo Jak se kalila ocel byli Zbabělci Josefa Škvoreckého v roce 1958 zjevením. Ordinátory socialistického realismu román samozřejmě naštval. Nyní se Zbabělci poprvé objevují na jevišti: v ostravském Divadle Petra Bezruče. Pro první osvěžení následovala brzy Legenda Emöke a Konec nylonového věku. Škvorecký objevil pro literaturu hovorovou češtinu, slang, a vrátil do ní sebekritický pohled na Čechy v Evropě, a také jazz a ironii osvobozující od vlády jedné strany. Ti druzí s Josefem Rybákem v čele kohorty vykladačů, našli ve Zbabělcích „červivé ovoce“, a ještě je na pětiletku zakázali. Na dvě pak zalezli do děr, čekali však na svůj čas. Přišel s Husákovou normalizací. Už její srpnová ouvertura v roce 1968 zmařila Miloši Formanovi záměr Zbabělce natočit. A tak je zdramatizoval skoro o půl století později Vladimír Fanta a na scénu je uvedl Filip Nuckolls. Pro divadlo, které hraje hlavně pro mladé publikum. Co mu sdělí Škvoreckého zpráva o několika posledních válečných dnech na rodném Náchodsku? O jedné revoluci po česku? Tedy o převratu bez krve, při kterém se jen z rubu na líc zase obrátí kabáty?! On to vlastně Rybák napsal skoro přesně: Parta pásků, šmidlající po zábavách s dixielandem. Neunikl mu ovšem ani osten k sokolíkovskému hejslovanství proměněný s blížící se Rudou armádou v důrazné prosazování třídního pohledu nikoli snad dělníků a rolníků, nýbrž lumpenproletariátu, který se již již sápal po otěžích nabízené moci. V tom je Škvoreckého kritický obraz české společnosti nadčasový. Vždyť přece Zbabělci už nepasují jen na deziluze z převratu květnového (1945), únorového (1948), lednového či srpnového (1968), dubnového (1969), ale už také listopadového (1989). Klub Arthur v Kostelci na konci války neměl jiné problémy než kdykoli později. Šlo o to balit holky, imponovat jim v rolích hrdinů a zhlížet se v radostné budoucnosti s nimi. První vstup Dannyho Smiřického, Škvoreckého alter ega, do písemnictví druhé poloviny dvacátého věku, zůstává strhujícím svárem o věčně nenaplněnou tužbu Čechů otvírat okna do Evropy, a jiných, kteří je opakovaně, neomylně a rádi všem natruc zase přibouchávají. Proto Škvorecký, Kundera, Lustig, Aškenázy, Gruša, Mňačko, Kohout atd. skončili o pár let později mimo vlast, zatímco praví vlastenci, v té chvíli zrovna v internacionálním hávu, zase u moci. Hodnocení 80% Jiří P Kříž / Novinky.cz / 19.10.2015 Zbabělci a hrdinové ožívají na scéněZbabělci Josefa Škvoreckého líčí život na maloměstě očima dvacetiletého mladíka, který stejně jako jeho kamarádi myslí hlavně na holky a jazz. Politikou pohrdají a o válku se moc nezajímají, ale ta je přitlačí ke zdi, když poklidné městečko zasáhnou v květnu 1945 ostré boje. Román pro divadlo upravil Vladimír Fanta a režisér Filip Nuckolls jej pojal jako energií pulsující portrét mládeže, která se chce bavit podobně jako ta dnešní - s tím rozdílem, že tehdy šlo i o život. Inscenace měla českou premiéru v Divadle Petra Bezruče 16. října 2015. Když divák vejde do sálu, na jevišti před oponou s názvem Port Arthur už to lehounce rozjíždí jazzový orchestr, postupně přicházejí další mladí herci a představení plynule začíná. Muzika je to, co všechny ty kluky a holky spojuje, na scéně předvádějí, co umí, navzájem se baví a ti na parketu pod nimi divoce tančí swing a rock. Nejvíc prostoru tu má hlavní postava Danny se sóly na trubku (v románě hrál na Škvoreckého oblíbený tenorsaxofon) a Benno střídající klavír a bicí (ten tam hrál na trubku). Je to pestrá podívaná, všichni v dobových kostýmech, chlapci mají velká křiklavá saka. Při proměně se děj přesouvá do vlevo situovaného Dannyho domova či za průzračnou oponu, kde se na vyvýšené ploše odehrávají scény z městečka a okolí, později jsou na oponu promítány záběry z bojů. Hrdinovy vzpomínky na sny, touhy, prožitky a dění v městečku i mimo ně v převratné době mezi 4. a 11. květnem roku 1945 střídavě komentuje zestárlý Danny na stupínku zcela vpravo. Vladimír Fanta románový text přepracoval, dialogy, které stále působí svěže svou bezprostředností - a dodejme, že v té době provokovaly drzým použitím obecné češtiny -nemusel příliš upravovat, jen je zhutnil a trochu opepřil. Zestručnil dlouhé popisy pocitů a zážitků hrdiny a také vypustil vedlejší dějové linky, jako je třeba setkání se zajatci a příjezd sovětských vojáků. Šťastně přitom pozměnil vyústění děje a reflexivní rovinu díla vyřešil rozdvojením postavy - vnitřní svět hrdiny tlumočí Dannyho alter ego formou monologů, jejich nostalgický sentiment odlehčuje sebeironií. Se slovem rovnocennou složkou inscenace je hudba, kterou složil Ondřej Švandrlík pro kapelu s vervou hrajících bezručovských herců. Děj provází výhradně živá hudba, s výjimkou dechovky ze záznamu rozhlasového vysílání. Z množství románových postav v adaptaci zbylo třináct, což je přiměřené pro její pojetí i možnosti souboru. Celou hrou prochází Vojtěch Říha jako Danny, frajer i snílek, roztoužený a nesmělý obdivovatel nerozhodné Ireny (Sarah Haváčová), zatímco se líbí přímé Lucii (Pavla Gajdošíková), ale v očích matky (Markéta Haroková) je stále ještě nedospělý. Jeho kamarád Benno (Michal Sedláček) je radostnější a pohodovější, další muzikanti Lexa (Milan Cimerák) a Harýk (Pavel Johančík) mají menší úlohy, podobně jako Helena (Markéta Matulová j.h.). Z ostatních se svou uhlazenou podnikavostí vyčleňuje Berta (Jakub Burýšek) a ovšem i jiný Dannyho kamarád, drsný dělník Přema (Lukáš Melník) odhodlaný bojovat. Svět dospělých zastupují vedle hrdinovy matky opory měšťanské společnosti doktor Bohadlo (Michal Weber) a samozvaný velitel města Šabata (Karel Čepek j.h.). No a osobnost Norberta Lichého jako zestárlého Dannyho si snad každý umí představit. Není třeba vyzdvihovat jednotlivé herce, každý tu svou úlohu v pestré mozaice událostí na maloměstě v přelomovém období splnil přesně a dobře. Ze hry vyzařuje především radost ze života, která provází mládí v každé době, obsahuje i morální výpověď, že okolnosti mohou proměnit zbabělce v hrdiny. Škvoreckého román pronásledovalo prokletí a ještě důkladněji to postihlo zamýšlené zfilmování. Chystali je Forman, Menzel, Michálek i Sláma, zatím bezvýsledně. Toto prokletí konečně prolomila divadelní adaptace Vladimíra Fanty a její hravá, vynalézavá inscenace Filipa Nuckollse. O té se ještě bude u nás dlouho mluvit. Milan Líčka / Ostravablog.cz / 25.10.2015 Revoluce se odkládá na neurčitoDivadlo Petra Bezruče v Ostravě uvedlo 16. října světovou premiéru Zbabělců Josefa Škvoreckého. Jak inscenaci hodnotíme? Jak vypadá konec druhé světové války očima hlavního hrdiny Dannyho Smiřického (mladý Danny – Vojta Říha a starší Danny, který vzpomíná a vypráví – Norbert Lichý), který se víc než o politiku zajímá o muziku? Filip Nuckolls vycházel z románu Zbabělci významného českého spisovatele Josefa Škvoreckého. Děj se odehrává ve východočeském městě Náchod, v jediném týdnu na samém konci druhé světové války. Hlavní hrdina se zároveň stává vypravěčem všech událostí květnového týdne roku 1945. Danny Smiřický je mladík, který miluje jazz a holky. Aktuálně je nešťastně zamilován do Ireny (Sarah Haváčová), která ho zkrátka nechce. Tolik po ní touží a snaží se stát hrdinou nejen v jejích očích, že se rozhodne přidat se svými kamarády z kapely do odboje a zajišťovat bezpečnost svého rodného města. Co se stane, když bude mít šanci třikrát vystřelit z revolveru, který dostane do rukou? Knihu jsem četla již na střední škole a vryla se mi do paměti. Na premiéru jsem se tedy velmi těšila. Příběh v knize v sobě skrývá mnoho časových rovin a velmi mě zajímalo, jak si s tím režisér vyhraje. Zvládl to skvěle pomocí mladé verze hlavního hrdiny a vyzrálého vypravěče, dva herci – jedna postava – i takto lze udržet linii příběhu a zachovat tak děj. Líbilo se mi také doplnění projekcemi, které mimo jiné znázorňovaly nájezdy tanků. Postaral se o ně scénograf Lukáš Kuchinka. Ačkoliv se politické dění zobrazuje v pozadí, oceňuji ztvárnění odrazu doby, zachycení touhy po svobodě a konci války v kombinaci se strachem z budoucna a politické situace, která panuje. Oceňuji také stylové kostýmy a připravenou choreografii. Nechyběla řada ironických poznámek dospívajícího Dannyho o ironii osudu a smyslu života, přežívání a bytí. Nechyběla dobová hudba, která umocnila silný zážitek a doladila atmosféru. Je důležité zmínit, že se o ni postarali sami herci. Celá kapela předvedla skvělý výkon a dokázala, že jednotliví členové umí hrát na více druhů nástrojů. Pro milovníky jazzu balzám na uši. V inscenaci zazářili také nové posily souboru, Jakub Burýšek a Milan Cimerák, pro které byla hra Zbabělci jejich první premiérou v novém angažmá. Zpracování se mi líbilo, ač musím přiznat, že jsem od tolik zmiňované a opěvované premiéry měla možná malinko větší očekávání. Ačkoliv děj působí z počátku prvoplánově, zdání klame. Představovala jsem si však, že bude děj zpracován víc do detailu. Politická situace a aktuální dění šlo do pozadí zřejmě proto, že tvůrci chtěli věnovat větší důraz na emoce a to, co se daným postavám honí hlavou. Upozadění historických okolností je podle mého názoru škoda. I přesto, že se zpracování vydařilo, mi v představení něco málo chybělo. Zřejmě nějaké vyvrcholení, kterým by hra končila. Místo toho přišlo zklamání, podobně jako když malé dítě čeká na šťastný konec pohádky, který nepřijde. Kristýna Szkanderová / Generace21.cz / 25.10.2015 Dramatizace Škvoreckého Zbabělců u Bezručů nabízí čistý divadelní zážitek
Samotný román skýtá mnoho časových rovin a obrazů. Režisér inscenace Filip Nuckolls si se složitějším literárním útvarem poradil pomocí vyprávění Norberta Lichého, který ztvárňuje hlavní postavu v pozdějším věku a udržuje tak příběhovou linii. Scénograf Lukáš Kuchinka dopomohl tomuto rozlišení časových rovin projekcemi, které zobrazují dějinné události probíhající na pozadí mladého člověka. Projekční plátno dále vytváří i clonu, za kterou obvykle probíhá přímý střet osob s dějinami a fatálními událostmi jako je třeba smrt. Za clonou proto, že i když samotné postavy jsou semílány historickými událostmi, nechovají se jako hrdinové a zachránci. Chtějí žít své vlastní životy, osobní příběhy a jediná jejich touha v celém tom politickém marasu je být šťastný. Touha po svobodě a vlastní autentičnosti života je silnější než dění kolem. Ti chytřejší samozřejmě tuší k čemu dochází. Objevuje se snaha parazitovat a urvat pro sebe, co se dá, ale nic nemůže být silnější než osobní touha žít teď a tady, smát se a milovat. Hudební složky se ujal Ondřej Švandrlík. Samotní herci na jevišti vytvářejí živou kapelu a evokují tak aktuální prožitky hlavní postavy. Dějinné události se tedy odehrávají na pozadí – za plátnem – osobní prožitky hlavního hrdiny v obrazech čistých. Teď a tady. Veškerá kritika doby se střetává v hlavní postavě Dannyho, kterou ztvárnil Vojtěch Říha. Do událostí se zapojuje z „nešlechetných důvodů“: kvůli holce a jazzu. Netouží po ničem jiném než se zaprodat hudbě a Ireně, která ho ovšem odmítá. Touha po umění a lásce je pro mladého člověka samozřejmě silnější než historické události, které se ho zdánlivě nedotýkají. Zapojuje se do nich sice z prospěchářských důvodů, ale o kolik jsou čistší ti, kteří využívají okolnosti ve prospěch moci? Režisér Filip Nuckolls v Zbabělcích zobrazuje události minulé dotýkající se současnosti. Zachovává Škvoreckého atmosféru „smutnění“, během které odkrývá otázky týkající se napříč všech generací. Je realistický, nestaví před nás ideály – ale naopak ukazuje všedního člověka se vším všudy. Ačkoliv se vše odehrává na pozadí politických událostí, v životě jedince o politiku vůbec nejde. Vedle ctností vždy půjdou ruku v ruce přízemnosti, ty ale nikdy nedokážou stáhnout do svého bahna opravdovou svobodu a ideál. Stejně jako literární předloha nabízí „bezručácká“ inscenace neidealizovaný komentář o době, která přinesla českému národu mnohá rozčarování. K tomu skvělé herecké výkony a atmosféru, přístupnou publiku všech věkových kategorií. Ostrava ukázala, že román Josefa Škvoreckého je pro dramatizaci vhodnou matérií. Divadlo Petra Bezruče tak nabízí mimořádný divadelní zážitek. Tereza Kmoníčková / Ostravan.cz / 17.10.2015
|