Christian Dietrich Grabbe / Žert, satira, ironie a hlubší význam Veselohra založená na zásadním světovém názoru.
Překlad Zbyněk Sekal / Režie Václav Klemens / Dramaturgie Petra Kohutová j.h. / Lektor dramaturgie Martin Režný / Výprava Marta Roszkopfová / Hudba Nikos Engonidis / Hudební nastudování Nikos Engonidis / Texty písní Tomáš Vůjtek
Baron z Valetic Miloslav Čížek / Adelaida, jeho neteř Lucie Žáčková / Pán z Vranova, její snoubenec Richard Krajčo / Svobodný pán Kruťas Daniel Zaoral / Pan Lomský Petr Houska j.h. / Krysomor, básník Vítězslav Kryške / Vesnický kantor Norbert Lichý / Konrád, kovář Jan Odl / Bohumilek, jeho syn Roman Harok / Markéta, služka soudcové Markéta Viktorová / Přírodopisec Josef Kaluža / Čert Miluše Hradská / Jeho babička Jakub Przebinda / Grabbe Václav Klemens nebo Martin Režný / Muzikanti, sloužíci, Pochopi Monika Semaničová, Pavel Johančík, Jiří Tomášek, Roman Widenka
premiéra 17. prosince 1999 / derniéra 26. května 2000
recenze… Tvůrčí tým spolu s herci obdaroval ostravské diváky krásným vánočním dárkem – premiérovým představením nejvyšších kvalit… Režisér Klemens opět potvrdil bohatství své režijní invence, byť, jak je u něho zvykem, staví opět na přesně vybraných hereckých typech a schopnostech členů souboru. Miluše Hradská hraje Čerta vydávajícího se za kanovníka jako ďábelským intelektem až k roztomilosti nadanou bytost, Norbert Lichý v kreaci alkoholem posedlého vesnického kantora místy dospívá ke skvělé klauniádě, Lucie Žáčková v roli Adelaidy oslňuje půvabem, Roman Harok jako Bohumílek se výborně stylizuje do roviny blahoslaveného chudého duchem. Výkonem, na který bude nejeden divák chodit opakovaně, je ztvárnění role Lomského Petrem Houskou… Inscenace patří do dvorany slávy ostravských „bezručáků“… … Režisér Klemens se pečlivě naladil na Grabbeho šílející notu a vytvořil z podivně strohého textu živou, nakažlivě hravou inscenaci. Velkou zásluhu na tom má zvolené obsazení nejvýraznějších rolí. Čerta překvapivě hraje žena – Miluše Hradská – a to s takovým šarmem a samozřejmostí, již by do této role muž sotva vnesl. Švejkovsky vykutáleného vesnického kantora představuje Norbert Lichý a třetí nejvýraznější figurou se díky režii stává pan Lomský – Petr Houska j.h. – hybrid strašlivého Romea a Quasimoda v růžovém oblečku. Jakožto nejvíce chvályhodné se mi na Klemensově režii jeví neúnavná snaha neopustit ani na chvíli zásadní odpornost, jež v sobě Grabbeho drama nese. … Režisér přísně dbá na to, aby forma groteskního zkreslení byla stále udržována v přesných proporcích. A tak se ucho i oko divákovo vysloveně potěší vykutáleným vesnickým kantorem Norberta Lichého, temperamentní urozenou Adelaidou Lucie Žáčkové, svobodným pánem Kruťasem Daniela Zaorala či znamenitě vystiženým básníkem Krysomorem Vítězslava Kryškeho. Brilantní studií nevzhlednosti je zpodobení pana Lomského hostujícím Petrem Houskou… Zdařilá konečná podoba inscenace znovu potvrzuje, že se v Divadle Petra Bezruče zformuloval a úspěšně naplňuje ambiciózní divadelní program. Vytváří se opravdové tvůrčí centrum sympatické umělecké přínosnosti a atraktivity. A tak nechme recenzenta projevit radost nad tím, že se mu představení beze zbytku líbilo… |