Barry Gifford / Zběsilost v srdci Divadelní adaptace slavné knižní romance o posedlosti dvojice, která ztratila veškeré zábrany. / Sailor vášnivě miluje Lulu / Lula vášnivě miluje Sailora / Lulina matka Sailora vášnivě nenávidí / Sailor a Lula musejí utéct / život "on the road" však není jednoduchý / a uskutečnit sny se zdá ještě těžší / zvlášť, když jste fakt plni vášně / pro ránu nejdete daleko / a zlo na vás číhá v každém hotelovém pokoji / dramatizace skutečného knižního bestselleru / známého i ze stejnojmenného Lynchova filmu / bizarní, surrealistický příběh s prvky temné romance / o mladých a pro mladé / inscenace, která chce provokovat a bouřit / rafinovaný popis temných nočních můr / exploze zneklidňujících myšlenek / že by thriller? / a skončí to vůbec happyendem?
Dramatizace Daniela Jirmanová, Jan Mikulášek / Režie Jan Mikulášek / Dramaturgie Ilona Smejkalová / Výprava Marek Cpin / Hudba Jan Mikulášek
LULA Petra Bučková / SAILOR Pavel Gajdoš / MARIETTA Kateřina Krejčí / SANTOS Norbert Lichý / BEANY * BLONDÝNA * PERDITA Markéta Haroková / JOHNNIE * SPARKY Pavel Liška / REGGIE * BOBBY PERU Přemysl Bureš / BARMAN * ZRZOUN * ŠERIF Pavel Johančík
délka představení 1 hod. 50 min / premiéra 20. října 2006 / derniéra 7. prosince 2007
recenzeSailor a jeho věrná Lula žijí se zběsilostí v srdciJiří P. Kříž, Právo Něco o zběsilosti aneb Když má návštěvník divadla určitá očekáváníJan Havlena, blog jana há Při Zběsilosti v srdci u Bezručů mrzne úsměv na rtechLadislav Vrchovský, Moravskoslezský deník, 14. 11. 2006 Love Me Tender, brouku – a zběsile!Jana Bohutínská, Divadelní noviny Jiří P. Kříž (Právo) Sailor a jeho věrná Lula žijí se zběsilostí v srdciV Divadle Petra Bezruče v Ostravě ožilo proklatě ostré téma generačních mágů Barry Gifforda a Davida LyncheTroufnout si na téma, které byť jako jen „béčkový“ film natočil guru postmoderního hororu David Lynch, to chce pořádný kus odvahy a drzosti. Přesně takovými vlastnostmi oplývá Jan Mikulášek, umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče. Výsledek jeho snahy posoudili první diváci o víkendu na premiéře Zběsilosti v srdci. Vážně se ten příběh moc vnímat nedá. Sailor (Pavel Gajdoš) si odsedí dva roky za zabití v přehnané sebeobraně. Čeká na něho věrně a pokorně jeho Lula (Petra Bučková). To se nelíbí její matce Mariettě (Kateřina Krejčí), která na Sailora jako potenciálního zetě poštve smečku zabijáků v čele se Santosem (Norbert Lichý) a Reggiem (Přemysl Bureš). Zamilovaní prchají, protloukají se, Sailor se znovu zaplete se zločinem. Z béčka do áčkaJe to napínavé a nepochybuji, že mladé publikum, pro které se u Bezruče hraje, bude uneseno právě prvním plánem inscenace. Dramatizace románu (1984) Barry Gifforda z pera Mikuláška a Daniely Jirmanové nepodlehla ovšem opojení nedostižitelným filmem. Na scéně Marka Cpina s dominantou oázy kýčovité labutě unášející aktéry láskyplně do neznámých dálek, s bizarními postelemi a židlemi - v nepoměru k velikosti smrtelníků zápasících o holý život - dráždí nejenom příběh sám. „Béčková“ inscenace se způsobem vypravování -podobně jako první inscenace nové sezóny (Britney Goes to Heaven) - dokázala vyhoupnout jakousi záměrně potlačenou parodií parodie do řady stejně dvojlomných Mikuláškových výkladů jiných témat. Dobově ukotvuje režisér Zběsilost v srdci invenčně opracovanou směskou hitů 70. a 80. let. Ostraváci tvrdost umíCelek je hyperbolou krutosti, jak se na nás valí odevšad z televize a z pláten ve filmových hypermarketech. Všechno je postaveno na přeexponovaných hereckých výkonech. Nejlépe je možné takové záměrně hyperexpresívní, hypernervní a hyperpitomé, takřka komiksové charakteristiky vystopovat u Pavla Gajdoše, jehož Sailor je vypatlaný týpek upínající se k Lule ani ne tak citově jako spíš napůl majetnicky a napůl bezradně. Lula (Petra Bučková) je poslušně věrnou slepičkou, akční i submisivní. Mít v životě víc štěstí na pořádného chlapa, byl by její osud šťastnější. V sérii postaviček sedí Markétě Harokové tvrdá Blondýna a mexikánská Perdita. Norbert Lichý (Santos) a Kateřina Krejčí (Marietta) vnášejí do hry zlověstně mafiózní klid respektive mstivost odkvétající ženské. Na ose s Brnem a ÚstímSluší se dodat, že „béčkové“ Lynchovo téma ověnčila v roce 1990 Zlatá palma v Cannes. V Divadle Petra Bezruče je třeba kvality Giffordova tématu dolovat také tak trochu pod slupkou záměrné povrchnosti. Kdyby už nic jiného, objevuji pro Čechy a Moraváky takřka neznámého autora (*1946), který je u nás normalizací trestuhodně potlačenou spojnicí mezi generací beatniků a dnešních rozhněvaných čtyřicátníků. Díky Nové divadelní ose Divadla Petra Bezruče, HaDivadla Brno, Činoherního studia Ústí nad Labem, spolupráci s pražským Divadlem v Celetné i s dalšími scénami seznámí se s Barrym Giffordem a jeho Zběsilostí v srdci snad brzy půl republiky. I to chválím. Jan Havlena (blog jana há) Něco o zběsilosti aneb Když má návštěvník divadla určitá očekáváníZběsilost v srdci není dostatečně zběsilá. Možná tak by se dal charakterizovat můj bezprostřední dojem po shlédnutí divadelního představení Zběsilost v srdci v ostravském Divadle Petra Bezruče, kde měl tento kus – zdramatizovaný podle stejnojmenné knížky Barry Gifforda – koncem října svou světovou premiéru. Téma v srdci je všeobecně známé díky filmu Davida Lynche, který bych ovšem já osobně označil spíše za podprůměrný. Možná také proto jsem byl před ostravskou divadelní premiérou v obrovském očekávání a už dopředu jsem si kladl tyto otázky: 1. proč si vlastně Jan Mikulášek tento titul vybral (J.M. je uměleckým šéfem Divadla Petra Bezruče, režisér představení, jeden z autorů dramatizace a autor hudby), 2. jak se s tématem u Bezručů popasují (zejména režisér) a 3. nakolik se bude divadelní adaptace lišit od Lynchova filmu. Očekávání bylo samozřejmě spojeno také se samotným jménem režiséra. Divadelní režie Jana Mikuláška, které jsem měl možnost vidět, se mi vždy líbily a považoval jsem je za excelentní (viz starší příspěvky na těchto stránkách). Logicky jsem tudíž očekával zážitek i v případě .Ten jsem ale neprožil. Proč? Možná pro ona „velká" očekávaní, možná proto, že jsem měl pocit, že režisér spolu s herci zvolili princip nezávazného hraní si, které rezignovalo na hlubší výpověď o dnešním světě, anebo zkrátka Mikulášek neměl své dny a – jak bych očekával – nesršely z něj nápady jako obvykle. Nechci ovšem vyvolat zdání, že je představení nudné, nezáživné a odfláknuté. Není. Je zábavné, veselé, vtipné a připravené s dobrým úmyslem pobavit. Moc se mi líbila scénografie (Marek Cpin) a použitý videoart (Radomír Otýpka). Také herecké výkony byly velmi dobré (zejména Sailor Pavla Gajdoše). Ale dohromady mi to všechno nějak nefungovalo. Pokusím se mé lehce rozpolcené dojmy z představení trochu vysvětlit. a) Sranda. Byl by asi nesmysl, kdyby si režisér divadelního představení zahrál při inscenování v srdci na samotného Lynche a pustil se spolu s ním do temného labyrintu zrcadlícího agresi, násilí, do světa obrazů, kde by nevládl nadhled, ale syrovost. Tudíž ta zvolená Mikuláškova sranda (a ono výše kritizované nezávazné hraní si) je vlastně fajn. Ale stejně jsem nějak v tom všeobecném veselí postrádal ještě více vtipu, třeba nekorektního a , více neočekávaností, více ran pod pás. Rozhodně jsem se ale nesmířil s rodinnou komedií, která si mile (ale málo ) pohrává s fenoménem kýče, vypráví příběh, kde – v programu k představení tisíckrát omletá – fráze „Svět je doopravdy v jádru a na povrchu fakt divnej" postrádá jakýkoliv smysl a je hrdiny inscenace vyslovena vlastně jen pro efekt. Nabyl jsem pocit, že bezručovská by se klidně mohla hrát v neděli odpoledne ke kávě a štrúdlu. Ale možná to tak tvůrci chtěli. Že by postmoderní redefinice pojmu a všech významů k němu se vážících?b) Komiks. To slovo se mi při sledování Mikuláškovy v srdci vybavovalo asi nejčastěji. Proti této formě rozkouskování příběhu nic nemám. Jen jsem si nemohl z paměti vymazat české filmy z 60. let ve stylu Vorlíčkovy Kdo chce zabít Jessie. Takové to milé české hraní si a parodování. Ale ? Nevím... Navíc jsem se začal už o přestávce trošku obávat o Mikuláškovu nejbližší budoucnost v Ostravě. V této sezóně ho u Bezručů ještě čekají Čtyři vraždy stačí, drahoušku (v letáku k předplatnému čtu: „bláznivá situační komedie podle kultovního českého filmu") a v Národním divadle moravskoslezském detektivní taškařice Fantom Morrisvillu. Doufejme, že bude mít Mikulášek ještě chuť, sílu a hlavně nové nápady.c) Hudba. Jako obvykle Mikuláškova, jako obvykle dobrá. Ale na druhou stranu, byla ? Trochu to připomínalo odvar ze soundtracku z Pulp Fiction či narážky na Badalamentiho. Vlastně nic netradičního, nic neočekávaného. Dovedl bych si představit kupříkladu něco ve stylu breakcore (viz např. www.cockrockdisco.com/free.html). Možná poté by dostala svou opravdovou auditivní podobu, která by navíc promlouvala k dnešku. Vraťme se ale k inscenaci. Skvělý byl Pavel Johančík a jeho kytara, kterou interaktivně (a výživně) dokresloval jednotlivá políčka celého představení.d) Herci. Pavel Gajdoš byl asi nejlepší, tj. přesný. Ve své roli dovede být tvrdý, ironický, dětský, komický, naivní i nebezpečně mazaný... Jeho Sailor je jedním z vrcholů celé inscenace. Partnerka Lula – Petra Bučková – mu spíše jen sekunduje. Hraje s jistotou, ale ne vždy s jiskrou. Aspoň takový pocit (velmi subjektivní) jsem měl při premiéře. Naopak, jakoby si do své kůže na pódiu vlezla Kateřina Krejčí (Marietta). Její potvora, která umí milovat i zabíjet, je zahraná velmi přesvědčivě. Je to esence banality zla. Až mrazí. A co další herci? Moc se mi líbil Pavel Liška a taky Pavel Johančík či Markéta Haroková. Přemysl Bureš taky nebyl špatný, stejně jako Norbert Lichý. e) Výprava. Marek Cpin rozházel po jevišti železné postele nad hlavy herců umístil lustry – květy vlčích máků. Působivé. Zejména ve spojení s videoartem Radomíra Otýpka. Jeden z nejsilnějších zážitků večera. Škoda, že společně, ještě s režisérem, nepopřemýšleli více nad kostýmy. Ty se mi zdály – zejména u hlavních postav – spíše tuctové. A taky ta kolotočová labuť mě moc nebrala. f) A co ty otázky z úvodu? 1. Mikulášek má nejspíše rád témata, se kterými může vést rozhovor, může si je přetvářet a nově interpretovat. Za takovou snahu mu tleskám. Jen mi stále nejde na rozum, proč zrovna v srdci. Že by marketingový tah? Možná chtěl být první, kdo po tomto titulu sáhl. Nejspíše ho ale to téma zkrátka lákalo. Ať je to jak chce, myslím, že to nebyl dobrý tah. Na druhou stranu, herci si představení užívají, diváci na titul chodí... 2. Jak se divadelníci s tématem poprali? Pro mě tak na 60%. Je to představení, které je docela zábavné, ale rychle vyšumí z hlavy. Tématem je všeobjímající povrchnost a banalita. Stopování vzniku kýče v nejširším slova smyslu. Jen se ne a ne zbavit pocitu, že se to mohlo celé dít nápaditěji a s většími přesahy k současnosti. 3. A co na to Lynch? Ten nakonec hrál v představení roli docela důležitou. Mikulášek s ním (nejen s jeho verzí v srdci) vedl dialog, parodoval ho a zároveň souzněl. Výsledkem byla docela dobrá zábava, avšak v programu avizovaná „divoká jízda" to rozhodně nebyla. Aspoň ne tak divoká, jakou bych očekával od tak dobrého režiséra.Poznámka: V Divadle Petra Bezruče právě prožívají tzv. Ladislav Vrchovský (Moravskoslezský deník, 14. 11. 2006) Při Zběsilosti v srdci u Bezručů mrzne úsměv na rtechDo setmělého sálu se z reproduktorů valí agresivní elektronická hudba. Blesky stroboskopu ozáří chuchvalce dýmu, ze kterých pomalu vystupují postavy stylizované do podoby figurín hrůzného panoptika. Neuvěřitelně banální děj, ve kterém má ovšem banalita a kýč hlavní smysl, hlavní poslání a hlavní roli, se před tu více, tu méně šokovanými diváky odvíjí ve strhujícím temporytmu. Samotný výčet postav - stárnoucí matka, dospívající dcera, dceřin milý, právě propuštěný z vězení po odpykání trestu za zabití, dva nájemní vrazi, mafiánský šéf, servírka z venkovského motelu, šerif a majitel autoservisu - určuje obsah typicky amerického obrazu určitého, a opět až neuvěřitelně banálního mikrosvěta. Nelítostná parodie amerického způsobu života a lásky mladých idolů žijících na okraji společnosti zobrazovaných hollywoodskými filmovými slaďáky a šestákovými paperbacky, parodie postav hrdinů těchto druhořadých filmů, jenže ... parodie, nebo skutečnost? Daniela Jirmanová, autorka dramatizace bestselleru Barryho Gifforda, a Jan Mikulášek, režisér jevištní adaptace na scéně Divadla Petra Bezruče, se značným přispěním Marka Cpina coby autora výpravy, dávají divákům možnost zapomenout na stejnojmenný film Davida Lynche (v případě těch, kteří film už viděli). Díky režisérově práci s herci jsou jednotlivé v duchu předlohy stylizované postavy snad ještě více neskutečné, panoptikálně zrůdné, hrůzné i komické než ty, které Lynch zobrazil na filmovém plátně. Lulu v provedení Petry Bučkové je přesným obrazem naivky, v jejímž krásném těle není žádný duch, její partner Sailor Pavla Gajdoše po efektním nástupu sice v průběhu hry ztrácí na své dynamice, ale to je způsobeno jednak textem, jednak nástupem dalších postav. Lulina matka Marietta v provedení Kateřiny Krejčí je přesně tou matkou, před kterou její dcera musí prchat až na konec světa. Výbornou práci odvádí Přemysl Bureš v postavě zloducha Bobbyho Peru, svým způsobem milý a sympatie probouzející je Johnnie Pavla Lišky, i z malé role zrzouna a šerifa vytěžil maximum Pavel Johančík. Dvě velmi výrazné postavy (v podstatě čtyři) vytvořili Norbert Lichý jako mafián Santos a Markéta Haroková v postavách Beany, Blondýny a Perdity. Inscenace, při jejímž sledování divákům mrzne smích na rtech, obrazy, které pobaví vlastní nereálností a nadsázkou, a zároveň vyděsí možnou skutečností, taková je Zběsilost v srdci v provedení ostravských "bezručů". Jana Bohutínská (Divadelní noviny) Love Me Tender, brouku – a zběsile!Ostravské Divadlo Petra Bezruče uvedlo premiéru o inscenaci
David Lynch o Barrym Giffordovi
Z toho mála, co o Barrym Giffordovi vím, se zdá, že máte přinejmenším jedno společné: oba neradi příliš mluvíte o „významu“ svého díla a oba se vyhýbáte tomu, abyste nabízeli osobní výklad. Je to tak? Jo. U „Lost Highway“ jsme nikdy nemluvili o významu nebo o něčem takovém. Zdálo se, že se shodujeme v tom, kam směřujeme, takže toho hodně zůstalo nevyřčeno. Hovořili jsme spolu, ale to může být nebezpečné. Když se všechno příliš přesně stanoví, sen se zastaví. Občas se stane něco, co vám otevře dveře a umožní vám vyletět ven a pocítit něco většího. Co vás na Giffordově díle upoutalo jako první? První knížka, kterou jsem od něho četl, byla „Zběsilost v srdci“, a když jsem ji četl, myslel jsem si, že ji můj přítel Monty Montgomery chce zrežírovat. Chtěl po mně, abych mu dělal výkonného producenta, nebo abych mu vypomohl. A já jsem žertem Montymu řekl: „Co když se mi to líbí a chci to režírovat sám?“ A on řekl: „No, tak to budeš režírovat.“ Já na to: „Tak jo, bezva.“ Tak jsem si to přečetl, a sakra, já se do toho opravdu zamiloval. Zamiloval jsem se do Námořníka a do Luly. Bylo to tedy typem lidí, o kterých psal, situacemi, nebo stylem psaní?
Líbí se mi jakási citlivost, kterou Barry ve vztahu k různým věcem má. Chápe ten svět, jaký já mám rád – a jaký má rád i on. A mám doopravdy rád postavy, o kterých píše. Líbí se mi, co říkají a že v sobě mají takovou pohodu. A taky je tam upřímnost. Barry navíc píše dost střídmě, takže mi nechává spoustu prostoru, kde se můžu odvázat – jeho dílo toho nabízí moc. Hodně z věcí, které jsem měl ve „Zběsilosti v srdci“, neměl Barry určitě na mysli, ale v zájmu toho filmu – a kvůli vlastnímu nadšení a zalíbení v obrazech, které mě napadly – jsem určité věci uskutečnil a Barry to opravdu podpořil. Vůbec mu to nedělalo potíže. /převzato z knihy Lost Highway – scénář/
Jan Mikulášek o Barrym Giffordovi, Davidu Lynchovi, a tak vůbec...
Byl tedy pro vás inspirací i film Davida Lynche? Lynch nám ukázal, že interpretace uměleckého díla může být někdy stejně hodnotná jako samotný výchozí materiál. My jsme si ale dali za úkol nahlížet na příběh jinou optikou, která více zohlední nezatěžkaný Giffordův styl. Ale sám nevěřím tomu, že v nás Lynchův sugestivní jazyk nezanechá nějaké stopy. Kromě Zběsilosti v srdci vás v letošní sezóně čekají, mimo jiné, ještě dvě původní české filmové dramatizace, které budete režírovat. Proč? Klasické divadelní hry vás v poslední době neoslovují? Výběr titulů pravděpodobně odráží moji podvědomou touhu točit filmy, a toto je cesta, jak se k filmovému světu alespoň trochu přiblížit. Divadelní hry často předem počítají s omezenými možnostmi divadelního vyjádření, klade se důraz na jednotu místa, času. Pracujete-li s filmovým scénářem, většinu scén nejste schopni technicky realizovat, a uměle se tak vystavujete situaci, kdy musíte použít divadelní jazyk. Proč jste si vybral do ústřední dvojice Petru Bučkovou a Pavla Gajdoše?
Byla to ideální volba. Oba jsou zdravě zběsilí, kromě toho mají na jevišti přirozené charisma a jdou bezhlavě do každého experimentu. Bez nich bych si zkoušení Zběsilosti nedokázal vůbec představit.
Sailor Ripley, značně svobodomyslný, divoký mladý muž, miluje svou výstřední lásku Lulu. Miluje ji tak vášnivě a bezmezně oddaně, jak to jen jeho divoké srdce dokáže. Bohužel, sám nemá daleko ke zločinu. Jeho dobrá předsevzetí berou za své, jakmile se nechá navézt do nezvládnutelné situace a ujedou mu nervy nebo když potká divné kumpány a řeč je o loupeži...
Lula Námořníka také bezmezně miluje a obdivuje – především pro jeho nezkrotnost – a je rozhodnuta s ním jít až na konec světa. Jeho slabou vůli a návraty za mříže nazývá smolařstvím a nezakrývá, že by se už ráda po jeho boku někde v klidu usadila.
To její matka Marietta má o budoucnosti dcery (jak už tak matky mívají) docela jinou představu. Sailora nenávidí, a kdyby to šlo, nechala by toho divného týpka, který její holčičce nesahá ani po kotníky, definitivně vymazat z téhle planety. Jenže ti dva jí vezmou vítr z plachet. Sailor opouští brány věznice a krátce nato s Lulou prchnou z města. Jejich cestu lemují euforie ze svobody, vášeň i pocit štvaných, překvapení i krev. Život „on the road“ však není úplně jednoduchý. Zvlášť, když jste plni vášně, pro ránu nejdete daleko a zlo na vás číhá v každém hotelovém pokoji.
Sailor miluje Lulu. Lula miluje Sailora. A ani jeden z nich neví, zda tahle cesta bude mít vůbec nějaký konec...
|